“MEVLANA – AŞKIN DANSI” İLE EVRENSELLİĞE ODAKLANMAK – Arzu TOĞUŞLU
“MEVLANA – AŞKIN DANSI” İLE EVRENSELLİĞE ODAKLANMAK
Dr. Arzu TOĞUŞLU
Özet
İnsanoğlu, doğası gereği iletişim içinde olmadan yaşayamaz. Gerek sözlü, gerek sözsüz iletişim ile insan sürekli devingen bir etkileşim içindedir. Bir sanat eseri ile kurulan iletişimde çoğu zaman kültürlerarasılık öne çıkan bir unsurdur. Kültürlerarası iletişim ise, bir sanat eserinin evrenselliğinin olmazsa olmazıdır. Kültür, toplumdan topluma değişken öğeleri içinde barındıran bir olgudur. Saussure ise, göstergebilimsel yaklaşım ile bu değişkenliği en iyi şekilde açıklar. Her sözcüğün, filmin, bir göstereni, yani söz, müzik gibi izleyiciye yansıyan kısmı, bir de gösterileni yani, izleyicide yarattığı çağrışım vardır. Bu çalışmada, aynı gösterenin farklı çağrışımları irdelenerek, sanatın evrenselliği, evrensel bir filozof olan Mevlana aracılığıyla kanıtlanmaya çalışılmaktadır. ‘Mevlana – Aşkın Dansı’ belgeseli aracılığıyla, Hıristiyan, Musevi ve Müslüman olarak üç farklı dine mensup alımlayıcının Mevlana’ya bakış açısına ve çağrışımlarına odaklanarak, Mevlana’nın şiirleri, öğretileri ve felsefesi analiz edilecektir. Saussure’ün göstergebilimsel yaklaşımı çerçevesinde çözümlenen çalışmanın ana fikrini aslında Mevlana’nın dizeleri özetlemektedir: ‘Gel, gel, ne olursan ol, yine gel’…
Array