Site Haritası
Kur'an-ı Kerim
Hadis-i Şerif
Hz. Mevlana
Eserleri
Seyyid Burhaneddin
Bahâeddin Veled
Şems-i Tebrizi
Selahaddin Zerkubî
Sultan Veled
Hüsâmeddin Çelebi
Hz.Mevlâna Dergâhı
Sema
Adab ve Erkan
Yolun Mertebeleri
Çelebilik
Mevlevi Ayinleri
Mevlana İhtifalleri
Akademik
Yükle
Hizmeti Geçenler
Mesnevi Sohbetleri
Mesnevi Hikayeleri
Sesli Kitaplar
Fihimafih Okumaları
Duyuru&Etkinlik
Haberler
Semazen Video
Semazen Radyo
E-Kart
Projelerimiz
Foto Galeri
Soru ve Cevaplar
Keşkül Dergisi
Linkler
KONYA
Evrad-ı Şerif
Dinletiler
Bağış

    

 

  




 

Google

Kur'an-ı Kerim

Dinleyelim


Hz. Mevlânâ'nın eserlerinden hangisini okudunuz?
Mesnevi
Divan-ı Kebir
Fihimafih
Mecalis-i Seba
Mektubat
Birkaçını
Hiç Birini
 
Kaç türlü oruç vardır?
26 Mayıs 2017 01:01

Kaç türlü oruç vardır?

Bu yıl da ramazan geldi. Bizleri ona kavuşturan Allah’a hamdolsun.

Ramazanlar birlikte televizyonlarda ve gazetelerde uzmanların görüşlerini dinleyeceğiz, okuyacağız. Bizi tok tutacak yiyeceklerin neler olduğunu söyleyeceklar, hangi meşrubatın bizi susatmayacağını anlatacaklar. Bir kısım insanlar uzmanların bu tavsiyelerine uymaya çalışacak, gün boyunca kendilerini tok tutacak yiyecekleri sahur sofralarına koymakla meşgul olacaklar. Oruçlu iken susuzluk çekmemek için neler yapılması gerekiyorsa onları yapacaklar. Böylece açlık ve susuzluk hissetmeden oruçlarını tutmuş olacaklar. Allah oruçlarını kabul etsin.

Bir kısım ise bu ayı kilo vermek için mükemmel bir fırsat olarak görecekler. Uzun zamandan beri niyet ettikleri halde yapamadıkları diyetlerini uygulamak için güzel bir fırsat olarak gelecek ramazan. Buzdolaplarını kendilerine kilo verdirecek yiyeceklerle dolduracaklar, ona göre yemekler yiyecekler. Her üç günde bir teraziye çıkıp kaç kilo verdiklerini ölçecekler. Ramazanın sonuna geldiklerinde de en az beş kilo kadar verdiklerini görünce mutluluktan uçacaklar ve ramazanın kendilerine iyi geldiğini düşünecekler. Allah oruçlarını kabul etsin.

Kimileri de bu ayı dini yerleri ziyaret için bir fırsat olarak görecekler. Gidebilenler umreye, gidemeyenler başta Eyüp Sultan olmak üzere ne kadar türbe ve selatin cami varsa oralara gidecekler. Avlularında oruçlar açılacak, cemaatle tervahiler kılınacak ve maa-aile sahur yapıldıktan sonra veya sahur yapmak üzere eve dönülecek. Ertesi sabah kalkınca iftarın hangi caminin avlusunda açılacağına karar verilecek ve hazırlıklara başlanacaktır. Allah oruçlarını kabul etsin.

Peki ya oruç böyle mi olmalıdır?

Ramazanda aç kalınmalıdır, kuvvetten düşmeli halsiz olunmalıdır. Tok tutacak yiyecekleri yemek ramazanı hissetmemek, anlamamak demektir. Murad, bu sene ramazan çok kolay geçti, demek olmamalıdır. Susuz kalmak, susuzluğu ab-ı kevserle gidermeyi ümid etmektir. Susanılan şeyin su olmaktan öte bir şey olmasıdır. O halde aç kalmaktan ve susamaktan kaçınmamak gerek.

Dört türlü oruç vardır.

İlki şeriat orucudur. Kişiyi kısmen aç bırakarak, azgınlıkları azaltmak suretiyle kitleleri eğitmek amacına yöneliktir. “Ramazanda şeytan bağlanır” sözüyle insan oruç tutmakla, kendi nefis şeytanını kendisi bağladığı kastedilir. Çünkü, gıda, insanın nefsani güçlerini arttırıcı bir etkiye sahiptir. İnsan fazla kalori aldığı takdirde, bunu harcayabilmek için azgınlaşma temayülüne girer. Oruçla, alınan enerji miktarının azaltılması ve ferdin hayvani, yahut nefsani isteklerinin frenlenmesi: “Şeytanın bağlanması” demektir. Allah’ın insandan beklediği de, onun insan gibi davranmasıdır. Şer’i orucun amacı, bunu sağlamaktır. Bu haliyle oruç; Kendini tutmak, demektir. Devamlı kendimizi tok tutmaya çalışırsak bunu nasıl başarabiliriz?

İkincisi tarikat orucudur. Orucun gayesi insanın kötü huylara oruç tutmasıdır. Böylece kişi oruçlu olduğu sürece kötü huylarından vazgeçecektir. Gaye “Allah’ın ve resülünün huylarıyla huylanmak”tır. Bu nedenle şeriat orucunun aksine devamlı bir oruçtur. Bu oruc iftarla birlikte bozulmayan bir oruçtur.

Üçüncüsü hakikat orucudur. Burada gaye masivadan kurtulmaktır. Bu dünyada bize sevimli gelen her şeyden oruç tutmak, bunların hepsini sahibine vermek ve benlikten uzaklaşmak demektir. Bunun için de konsantre olabilmek gerekir. Çünkü, konsantre olamayan, benlikten uzaklaşamaz. Benlikten uzaklaşamayan da bu orucu tutamaz. Onun için oruç benlikten sıyrılmak ve Allah’ta yaşamak demektir ki, ancak bu yapılabildiğinde insan bayram yapmaya hak kazanır.

Dördüncüsü ve sonuncusu ise marifet orucudur.  Her şeyi yerli yerinde yapmak, avamla avam, havasla havas, ahassü’l-havasla ahassü’l-havas olmak; yani evvelce anlatılan üç orucu birden tutmak demektir. Bu sebeple diğer oruçlardan daha zordur. Çünkü, fenâ-ender fenâya inmeyi gerektirir. Ehl-i marifet Hakk’ı ve halkı tanıdığı için kimsenin gönlünü kırmamayı, kimseyle kavga etmemeyi şiar edinmiştir.

Şer’an, kara ve ak iplik ayırt edilebilir hale geldiğinde oruca başlanır ve güneş batıncaya kadar bir şey yenip, içilmez. O halde gerçek anlamıyla oruç güneşin doğuşundan batışına, yani doğumdan ölüme kadar kötü ahlaktan ve o ahlâk ile yapılacak kötülüklerden sakınmak ve o kötü ahlaka bir daha düşmemek olarak algılanmalıdır.

Allah tuttuğunuz ve tutacağınız oruçları kabul etsin. Ağır işlerde çalışan kardeşlerimize güç ve kuvvet versin ve oruçlarını onlar için kolay eylesin. Hasta ve zayıf olduğu için oruç tutamayanlara ise sıhhat ve afiyet versin. Amin.

İsmail GÜLEÇ

igulec@sakarya.edu.tr

Bu Yazı 1372 defa okundu.
SELAMLAŞMA BAHÇESİ
M. Faik Özdengül
Topkapı Sarayı ve Mevlâna
Mahmut Erol Kılıç
Kaç türlü oruç vardır?
İsmail Güleç
Oruç Açlık mı, Arınma mıdır?
Muhsin İlyas Subaşı
HZ. MEVLÂNÂ'YA GÖRE RAMAZAN VE ORUÇ
Editör'ün Seçimi
ORUCUN İÇ ANLAMI
Mehmet Demirci
Mevlânâ ve Nefs Eğitiminde Oruç
Misafir Yazar
ORUÇLUNUN GÜLÜMSEMESİ
Nuri Şimşekler
MESNEVİ’DE MANEVÎ MOTİVASYON
Yakup Şafak
Ramazan Üzerine
Ö. Tugrul İnançer
HAZRET-İ MEVLÂNÂ’NIN SEMÂ'I
A.Selâhaddin Çelebi
RAMAZAN VE ORUÇ GAZELLERİ
Adnan K.İsmailoğlu
Mesnevî ve Maârif’e göre Oruç
H. Nur Artıran
Oruç
Mehmet Fatih
Perhiz
M. Sait Karaçorlu
Oruç ile benliği at, can oluver
Cuma Mektupları
Tasavvufun Günümüzde Uygulanması
Cemalnur Sargut
HZ. MEVLÂNÂ’YA GÖRE ORUÇ
Editör'den
MEVLANA DOSTLARINA TARİHLER-II
İsmail Yakıt
Mevlânâ Aşıkı Mehmet Dede
Tarihten Bir Yaprak
Semâ'daki Sırlar
Sezai Küçük

Asitâne Mevlevi Kültür Dergisi

Anasayfa | Hakkımızda | Site Haritası | İletişim | E-mail
Semazen.net'in resmi web sitesidir.
Web sitemizin dışında farklı sitelere yönlendiren linklerin içeriklerinden Semazen.net sorumlu tutulamaz.
Copyright © 2005, Tüm Hakları Saklıdır.
Sayfa oluşturma zamanı: 0.0667 sn.
Programlama: CMBilişim Teknolojileri Görsel Tasarım: Capitol Medya